درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1402/12/03 - 06:18:4
تعداد بازدید: 353
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟
 آیا تغییر رژیم اوکراین در راه است؟

مقام دولتی ارشد اسبق امریکایی در مطلبی به متحدان غربی اوکراین هشدار داد برخلاف رویایی که برای رقم زدن «تغییر رژیم» ادعایی خود در روسیه با دامن زدن به جنگ در اوکراین در سر پروراندند، منتظر باشند برخلاف انتظارشان این «تغییر رژیم» در خود اوکراین اتفاق بیفتد.

به گزارش انصار، «استفن براین» مدیر ارشد اسبق کمیته فرعی خاور نزدیک که زیرمجموعه کمیته روابط خارجی سنای امریکا است و جانشین معاون اسبق امور سیاست گذاری وزیر دفاع امریکا در مقاله‌ای که در پایگاه «آسیا تایمز» انتشار یافت، می‌نویسد: «واشنگتن مشتاقانه امید داشت که یک تغییر رژیم را در روسیه رقم بزند. حالا اما تغییر رژیم نه در روسیه بلکه در کی یف محتمل تر به نظر می‌رسد.  نبرد خونین اخیر بر سر شهر آودیوکا که هم‌اکنون خاتمه یافته کاتالیزور این تغییر رژیم در کی‌یف است.»

این مقام دولتی اسبق امریکایی با ارائه شرحی از نبرد اخیر روسیه بر سر شهر آودیوکا که سرانجام توانست آن را تصرف و از کنترول اوکراین خارج کند نوشته است: «نبرد اخیر بر سر آودیوکا چهار ماه پیش آغاز شد. از ماه جنوری اما روس‌ها شروع به فرسوده کردن نظامیان اوکراینی که در تلاش برای حفظ این شهر بودند کردند. روسیه برای تصرف این شهر مجموعه‌ای از حملات را شامل حملاتی از سمت شمال که تمرکز برخی از آن‌ها بر تصرف کارخانه عظیم تولید کُک آودیوکا بود و همچنین از چند محور در سمت جنوب و جناح‌های شهر ترتیب داد. نیروهای مسلح روسیه در پایان هفته اول فبروری توانستند آودیوکا را دو تکه کنند و بعد از آن همزمان با حملات پیوسته توپخانه‌ای و با بمب‌های اف.ای.بی پیشروی مداوم خود را ادامه دادند.»

در حالی که سه روز دیگر در تاریخ ۲۴ فبروری دومین سالگرد اجرای «عملیات نظامی ویژه» ارتش روسیه در اوکراین فرا می‌رسد، نویسنده این مطلب تصریح داشت «ولودیمیر زنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعتبار خود را صرف شهر آودیوکا کرد و می‌خواست که آن را به هر قیمتی نگه دارد. او در این راستا «والری زالوژنی» فرمانده کل قبلی ارتش اوکراین که از نظرش آودیوکا یک آرمان شکست خورده بود را برکنار کرد. زالوژنی درخواست داشت که نیروهای اوکراینی از خط تماس کنونی به سمت استحکاماتی قابل دفاع‌تر عقب‌نشینی کرده و بتوانند از کی‌یف و دیگر شهرهای مهم بهتر محافظت کنند.

این تحلیلگر در ادامه با اشاره به تعیین «اولکساندر سیرسکی» به عنوان جانشین زالوژنی از سوی زلنسکی می‌نویسد: «او که در دوره فرماندهی زالوژنی به عنوان فرمانده نیروی زمینی اوکراین خدمت کرده حالا کنترول کل نیروهای مسلح اوکراین در دستش است. سیرسکی همان کسی است که تاکتیک‌هایش منجر به سقوط شهر باخموت و به بار آمدن تلفات زیاد شد. تاکتیک‌های او باعث شدن که باخموت لقب چرخ گوشت برای سربازان اوکراینی را پیدا کند.»

سیرسکی فورا خواستار استقرار سه یا چهار تیپ نیروی دیگر برای نجات آودیوکا از سقوط شد اما عملیات نجاتی که او برنامه‌ریزی کرد، خیلی سریع دچار دردسر جدی شد. واحدهایی از نیروهای درخواستی سیرسکی در یک شهر کوچک به نام «سلیداو» در حدود ۱۵ کیلومتری آودیوکا سازماندهی و گردآوری شدند. روس‌ها به عملیات‌های ارتش اوکراین در سلیداو پی برده و با موشک‌های اسکندر و خوشه‌ای به آنجا حمله کردند.

آن‌طور که چند منبع بلاگری روس در چند شبکه اجتماعی (تلگرام و ایکس) نوشتند، حمله روسیه به این شهر به محو شدن کل یک تیپ از نیروهای ارتش اوکراین با تلفاتی سنگین منجر شد.

اوکراین در پروپاگاندایش ادعا کرد روسیه یک زایشگاه در شهر سلیداو را هدف قرار داده اما واقعیت این بود که اوکراین حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ سربازش را از دست داد. اکثر منابع خبری غربی خط روایتی اوکراین را طوطی وار تکرار کردند.

استفان براین در ادامه توضیحاتش درباره وقایع نبرد آودیوکا نوشته است: «زلنسکی در مسیر عزیمت به کنفرانس امنیتی مونیخ، جایی که او را تشویق کردند و در حالی که در آستانه ترک شهر کی‌یف قرار داشت به سیرسکی دستور داد جلوی تصرف آودیوکا توسط روس‌ها را بگیرد».

سیرسکی تیپ سوم ارتش را هم به جنگ بر سر آودیوکا اختصاص داد. این تیپ با عنوان رسمی «تیپ سوم هجومی جداگانه» در واقعیت همان «یگان آزوف» است که تغییر یافته است. یگان آزوف ستون فقرات حامیان ملی گرای افراطی زلنسکی در اوکراین است. تیپ سوم بارزترین سازمان نظامی است که عبارت نازی‌های اوکراینی که توصیف ارائه شده از سوی «ولادیمیر پوتین» است برای آن صدق می‌کند. قدرت سیاسی زلنسکی وابسته به ارتش اوکراین و به شکلی ویژه متکی به ملی گرایان افراطی است.

براین در ادامه این مطلب در پایگاه آسیا تایمز تصریح داشت «این تیپ سوم آن‌طور که تبلیغ می‌شد عمل نکرد؛ زمانی‌که واحدهای نظامی این تیپ از شمال به آودیوکا آمدند وضعیت را وخیم یافتند. تیپ سوم از دستورات صریح سیرسکی و زلنسکی سرپیچی کرده و از شهر خارج شد اما فراتر از هر چیز زلنسکی نمی‌خواست دقیقا همان زمانی که به کنفرانس مونیخ آمده و در آنجا بر دریافت مهمات بیشتر به سر می‌برد سرافکنده شود.»

تعدادی از واحدهای تیپ سوم تسلیم روس‌ها شدند. همین اتفاق سیرسکی را وادار کرد که سیگنال عقب‌نشینی و ترک آودیوکا را بفرستد. این عقب نشینی ضربه‌ای چشمگیر به حیثیت زلنسکی وارد کرد و ظاهرا در آن زمان تماس‌های تیلفونی خشمگینانه‌ای از مونیخ با سیرسکی گرفته شد اما سیرسکی انتخاب دیگری به جز تسلیم شدن علنی نداشت. او به جایش دقیقا همان توصیه قبلی زالوژنی را تکرار کرده و به اعلام آنچه که یک استراتژی جدید خواند پرداخت.

در ادامه این مطلب آمده که «از دست رفتن آودیوکا زلنسکی را در وضعیت بدی قرار داده است». او پروپا قرص‌ترین حامیانش در ارتش را از دست داده، زالوژنی را تحقیر کرده و سیرسکی را که حالا به عنوان یک بازنده شهرت یافته جایگزین او ساخته است. او وجهه خود را نیز نزد اروپایی ها و احتمالا نزد امریکا از دست داده است. زلنسکی اما در برابر همه این‌ها ادعا می‌کند اوکراین «حتما» آودیوکا را باز پس می گیرد.

تحلیلگر امریکایی در ادامه می‌نویسد: «واشنگتن خواهان توافق با روس‌ها نبوده و تمام تمرکزش را بر تحمیل شکست‌های متعدد به روسیه، تحت فشار قرار دادن روس‌ها و تغییر دادن پوتین، رهبر این کشور گذاشته است. تیم جو بایدن همچنین نمی‌تواند این ایده که اوکراینی‌ها بتوانند با روسیه به توافق رسیده و باعث تضعیف این سیاست امریکا شوند، بپذیرد.»

براین با اعتراف به اینکه «اکثریت مولفه‌های اصلی سیاست واشنگتن شکست خورده‌اند»، می‌نویسد: «تحریم‌های گسترده غربی‌ها اما نه تنها اقتصاد روسیه را در هم نشکست بلکه در نتیجه آن روس‌ها را به مسیری کاملاً جدید که شامل در آغوش گرفتن چین و هند و بلوک بریکس می‌شود سوق داد. فناوری‌های امریکایی نتوانستند جریان جنگ را به نفع اوکراین تغییر دهند.»

در این مطلب ارزیابی شد که سیاست واشنگتن و ناتو در مذاکره نکردن با روس‌ها باعث شد روسیه بیش از پیش آن‌ها را به عنوان دشمنان خود در نظر بگیرد و در عین حال این موضع ابراز شده روسیه درباره دروغ‌گویی آن‌ها در سال‌های گذشته درباره مساله توسعه‌طلبی ناتو را بیش از پیش تایید کرد. در حالی که نه امریکا و نه اروپا دیگر نمی‌توانند پایگاه صنایع دفاعی خود را احیا کنند، اما روس‌ها به جهت گرفتن انتقاد این کار را انجام دادند.

در خاتمه این مطلب نتیجه گیری شده است: «امریکا و اروپا در این میان منتظرند تا جنگ پایان یافته و صدها میلیارد دالر خرج بازسازی اوکراین شود اما این اتفاق در مقابل دیگان آن‌ها احتمالش کمتر و کمتر می‌شود. مخلص کلام این است که رژیم زلنسکی به تزلزل افتاده است. به دلیل آن‌که محوریت پیدا کردن حکومت نظامی در اوکراین چشم‌اندازی برای برگزاری انتخابات و همچنین یک فرآیند سیاسی باز وجود ندارد اما خشم در میان رده‌های ارتش اوکراین در حال افزایش بوده و ارتش اوکراین دیر یا زود یک رهبر دیگر که به احتمال زیاد بار دیگر زالوژنی خواهد بود برخواهد گزید.»

براین در پایان نوشته است: «به زودی ما در کی‌یف شاهد تغییر رژیم خواهیم بود».

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/30249






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.